Historia
Historia materiałów do produkcji rur oraz rozwój Saint-Gobain PAM, światowego lidera od 1856 roku
Początek historii
Początki firmy sięgają założenia fabryki Pont-à-Mousson w 1856 roku, dwa lata po odkryciu znacznych złóż żelaza we francuskim departamencie Meurthe-et-Moselle. Pierwsze lata firmy były trudne i chaotyczne. Ówczesna, skromna huta wytwarzała różne produkty i nie specjalizowała się w rurach.
Pierwsze rury
Pierwsze egzemplarze rur firma wyprodukowała dopiero w 1865 roku. Podejmując innowacyjny jak na tamte czasy krok, firma “Société Anonyme des hauts fourneaux et fonderies de Pont-à-Mousson” niezwłocznie utworzyła dział sprzedaży, zapoczątkowując specjalizację w dziedzinie rur wodociągowych.
Woda bieżąca przybywa z opóźnieniem do Francji
Rynek krajowy był bardzo ograniczony, ponieważ niewiele miejscowości (poza wielkimi miastami) posiadało sieć wodociągową. Transport wody pitnej, jak i higiena osobista nie były wtedy francuskim priorytetem. Dla przykładu, w 1903 roku głosowanie mające na celu zainwestowanie 1% zysków z hazardu w rozwój sieci wodociągowych było tematem, który ledwie przemknął się przez parlamentarne sito.
Woda pitna pozostała abstrakcyjną koncepcją po zakończeniu I Wojny Światowej, a epidemie były wszechobecnym problemem. Nikt nie uważał wody za szczególnie istotny projekt. Lokalne samorządy preferowały inwestycje w elektryczność, autostrady i inne elementy infrastruktury. Francja pozostawała w tyle, za innymi krajami wysoko rozwiniętymi. Woda pitna pozostawała luksusem dostępnym wyłącznie w dużych miastach. Jedynym rozwiązaniem pozwalającym firmie przeżyć był rozwój eksportu poprzez dystrybutorów, agentów i zakłady poza granicami. Eksport do innych krajów zapewniający wielkość produkcji i Francja jako stały biznes: stworzyły podwaliny pod rozwój firmy.
Komisja do spraw wody i higieny
Osoby podejmujące decyzje w firmie stanęły przed zadaniem tworzenia komisji do spraw wody i higieny. Firma zajęła pozycję rzecznika branży wodociągowej i specjalistów służby zdrowia, dzięki poparciu AGHTM (stowarzyszenia ekspertów z dziedziny służby zdrowia) oraz innych producentów.
Publikacja przeglądowa komisji pt. “L’Eau” ("Woda”) została sprzedana AGHTM, a jej nazwa zmieniła się następnie na “TSM”. Od tego czasu związek ze stowarzyszeniem był i pozostał bardzo ścisły. Wielu byłych pracowników Saint-Gobain PAM odegrało czołowe role w działalności stowarzyszenia. Tradycyjnie, skarbnik jest zawsze dyrektorem regionalnym Ile-de-France.
Rozwój reklamy
W dawnych czasach, reklamy wychwalały korzyści płynące z dostępności wody pitnej w wielu różnych mediach (podręczniki szkolne, kalendarze, dzienniki, itd.). Nagrano niemy film “La source” przedstawiający korzyści płynące ze stosowania żeliwnych rurociągów w szkołach i lokalnych samorządach. Żeliwo promowano stosując kombinację edukacji i rozrywki.
Lata 70-te ubiegłego wieku to okres, w którym pojawiły się bardziej konwencjonalne, zorientowane na produkt reklamy.
![]() | ![]() |
Technologia jako broń handlowa
Odlewanie odśrodkowe w procesie wirowym
Punkt zwrotny PAM w XX wieku
Przełom technologiczny
Pont-à-Mousson rusza na ratunek Saint-Gobain
Niemal w tym samym czasie, we wczesnych latach 70-tych, Francja była świadkiem jednego z pierwszych przetargów publicznych, kiedy to BSN złożyło wrogą ofertę przejęcia Saint-Gobain. Pont-à-Mousson uratowała Saint-Gobain składając kontrofertę, dzięki której te dwie firmy o doskonałym profilu połączyły się. Pan de Vogüe zrzekł się swojego stanowiska na rzecz Rogera Martin, który stał się pierwszym prezesem nowej firmy “Compagnie de Saint-Gobain – Pont-à-Mousson”. Nowego giganta zorganizowano w postaci trzech oddziałów: Saint-Gobain SA (szkło i materiały opakowań), Pont-à-Mousson Pipelines i Socea (woda i urządzenia sanitarne). Począwszy od roku 1986, grupa została przekształcona w wiodącego gracza rynkowego w zakresie większości swoich działalności. ObecnieGrupa Saint-Gobain kładzie silny nacisk na rozwój wewnętrzny, dzięki nieustannym projektom w dziedzinie badań i rozwoju.
Rury Saint-Gobain PAM: światowa ambicja
Ostatnie lata to nieustanny rozwój produkcji rur w ramach Saint-Gobain. Obecnie działaność firmy opiera się na trzech sektorach: wodociagi i kanalizacja, uzbrojenie drogowe i instalacje w budynkach. Działalność w produkcji rur jest prowadzona w około 100 krajach, a historia Pont-à-Mousson toczy się dalej, w tym samym duchu podboju, innowacji i potęgi przemysłowej. Wszyscy pracownicy firmy bronią jej pozycji światowego lidera w branży rur żeliwnych z tą samą determinacją co ich poprzednicy.